Thursday, March 21, 2013

Slowing down even more... for more joy


We have covered a lot of ground in the last 9 months and camped in many, many different places. Now, we are feeling the consequences of it... The lack of space seems to be harder to handle for our girls too lately. This week and for the next couple of weeks at least, we will try to do and move around less, and to keep doing some of our favorite things together in order to bring back as much joy as possible in our everyday life.

We spend some time at the beach too (although I do not bring my camera often because of the sand and wind...). Today, I wished I had it with me because JF had his super happy-to-play in the waves smile that I love (finally some decent waves!)...

Long-term travel sure is a great adventure, but it requires the skill of constant adjustement. After 9 months on the road, here are some of our realizations: 

-we need to travel more slowly (we knew this, but wanted to do an overview of the States this time around) and spend *at least* a week at the same campground, so the girls can feel familiar and comfortable (and feel more secure to go the the bathroom and park alone for instance), get the Legos out, etc. and simply for us to be able to enjoy this lifestyle more. I could even consider a month somewhere I really like.

-4 to 6 months on the road in one stretch is enough. After that, we would need to pause for at least 6 months and rent a house to have more space and receive friends and family (ideally in a tropical location! *wink*).

-2 months stretches without seeing/meeting anybody is very long... I had this very romantic idea that we would often meet our Yukon friends that are also on a year-long road trip on a similar itinerary, but we have met only once back in September and will meet again next week. The kids and I feel quite socially deprived at this point of the trip. We would have needed more pit stops at friends' places or more meet-ups with friends and family along the road.

-It's really hard to keep any kind of routine on the road. JF really struggles with his running routine and finds it quite frustrating. He finds it much easier when we are home, or even last winter, when we lived in Costa Rica.

Mathilde started learning to play the flute by herself. She is very into it and quite musically inclined. It is fascinating for us who are not musical to see her go... She has started to ask for a guitar...
 Our favorite games right now: 5 Crowns and Labyrinth

Meeting a friend who lived in the Yukon at the same time as I did was such a treat this week

10 comments:

L'équipe J'OSE la vie ! said...

Comme je vous comprends !

J'aimerais bien voyager, mais je suis si bien chez moi.

Louer une maison dans un endroit tropical me semble une idée... paradisiaque !

C'est bien de 'ne pas' apporter l'appareil photo à la plage... nous l'avons fait, et il a été abîmé. On peut imaginer le sourire de JF, t'en fais pas. :-)

Merci pour le partage !

Édith

lored said...

Merci Catherine, je trouve ton billet très instructif.
Ah mais tu devrais songer à publier un guide, sans blague, un truc du genre "Le guide du road trip en famille, conseils et astuces pour bien préparer son voyage et en profiter" Moi je l'achète illico presto. Ca me démange de plus en plus de partir comme ça.

Sunflower said...

Je suis d'accord avec Lored, moi aussi j'achèterai un guide genre "road trip en famille". On est en pleine réflexion sur le voyage et les infos seraient les bienvenues.

Et en plus ça pourrait faire une nouvelle source de revenus !

Encore bravo, les photos, les textes, tout me parle et me fait rêver (même si je ne me fais aucune illusion sur le fait que le quotidien ne soit pas toujours rose !).

Lara

Sarah-Our Island Home said...

C'est très intéressant! Merci pour ce partage.

Catherine said...

Merci Édith et Sarah!
Laurence et Lara, merci pour votre idée de guide. Peut-être un jour, mais je ne me sens pas assez expérimentée encore pour écrire sur le sujet! Il me semble que la façon de voyager est tellement personnelle et propre à l'âge des enfants, des goûts, des besoins de chacun, des moyens aussi... et puis, il faut d'abord que je termine les deux bouquins sur lesquels je travaille à l'heure actuelle! Mais merci de vos bons mots!

lored said...

Tu travailles sur deux bouquins ? Des traductions ou des bouquins à toi ? Je suis curieuse... :)

Catherine said...

De moi, en réadaction conjointe avec une amie. Un sur l'éco-éducation et un sur l'alimentation crue en famille!

lored said...

J'ai bien hâte de lire ces livres ! :)

Joanna said...

fantastique ce résumé de vos découvertes. alors, à partir de mtn vous allez ralentir la cadence?
Je rêve tjrs du moment où je pourrai vous rejoindre en voyage, je suis déçue que ça n'ait pas encore marché et le fait de lire que de revoir des amis est un manque pr vous me fait un pincement au coeur.
je te promets cath, un jour on va être sur la route ensemble pr un ptit bout de chemin!
gros becs à vous tous et bon courage pour retrouver votre équilibre et vous enraciner un peu ds un endroit qui vous plaît.
JO

Catherine said...

Oui, Jo, on ralentit. Et moi aussi j'aimerais vraiment beaucoup faire un bout de voyage avec vous un jour...